In English:
Mark Staff Brandl leads a double life
which is unusual in Europe, but quite normal in his birthplace,
the United States. Brandl is both an artist and an art critic.
He was born in 1955 near Chicago, where he also studied art and
art history. In 1988 he relocated to Switzerland, which he has
made his primary residence.
It comes therefore as no surprise to see
that his artwork deals largely with observation, an important
prerequisite for his second capacity. Like an artistic version
of the Brave Little Tailor from Grimms's Tales, Brandl kills
two fat flies with one blow. However, we want to concentrate
for the moment solely on his work as an artist.
Conceptual art played an important role
in his artistic development, but as for many of his generation
Brandl was also fascinated and influenced by the world of popular
culture. This may not be evident when one glances only casually
at his work, but it becomes apparent on closer observation. This
is particularly so in his large paintings on canvas, which of
late are comprised of several units, or in his twelve-part homage
series, in which he pays tribute to cartoonists important to
him in his childhood. As is the case in films or comics, several
images in sequence here build a whole.
When one is observing his paintings, the
black lines and marks are at first the most striking elements.
They radiate a powerful sense of presence, unequivocally attracting
the eye of the viewer. The impact is the result of the multi-layered,
intense semantic visual language, which the artist adapts to
the specifics of various formats. His capacity for diversity
is also evidenced in the wide spectrum of his artistic works.
Painting, drawing, lithography and wood cuts are his tools. which
he masters with virtuosity, using them in the production of art.
The language of Brandl's paintings is
marked by exactness and precision. In using these to represent
the imperfect, his works display a playful charm. He seizes on
a detail of a cartoon, a drawing, or a stroke of handwriting
which seems important to him and enlarges it in many steps. Thereby
a clear line becomes jagged, while spots and blemishes suddenly
become perceivable in the surrounding areas.
The mistakes and irregularities which
the artist makes visible in his works --- indeed, develops as
the content of his art --- challenge observers to scrutinize
more closely, to restructure their perception. He demonstrates
that there are always other ways of seeing the same thing and
shows how exciting it can be to bring these viewpoints to bear.
Mark Staff Brandl succeeds in putting this positive approach
to life into artistic use, formulating it in his own imagery,
and making it invitingly communicative.
---Peter Noser
in
Deutsch:
Mark Staff Brandl führt ein in Europa
unübliches Doppelleben, das in seiner alten Heimat, den
USA jedoch völlig normal ist. Brandl ist Künstler und
Kunstkritiker. Er wurde 1955 bei Chicago geboren, wo er auch
Kunst und Kunstgeschichte studiert hat. 1988 übersiedelte
er in die Schweiz, die er zuseinem Hauptwohnsitz machte.
Es überrascht darum auch wenig, dass
seine Kunst mit Beobachten zu tun hat, was bekanntlich für
seine zweite Tätigkeit eine wichtige Voraussetzung wäre.
Er ist so eine Art tapferes Schneiderlein der Kunst - zwei fette
Fliegen auf einen Streich. Wir wollen uns jetzt aber ganz dem
Künstler zuwenden.
Für seine künstlerische Entwicklung
spielte die Konzeptkunst eine wichtige Rolle, aber wie alle Kinder
seiner Generation ist Mark Staff Brandl von der Welt der Pop
Kultur fasziniert und beeinflusst. Das ist zwar auf den ersten
Blick nicht ersichtlich, beim genaueren Beobachten wird es aber
spürbar. Vor allem in den grossen Tafelbildern, die sich
seit neuestem aus mehreren Teilen zusammensetzen oder in seriellen
Arbeiten, wie der zwölfteiligen Hommaqe-Serie an die ihm
wichtigen Cartoonisten seiner Kindheit. Wie in Filmen oder Cartoons
fügen sich hier mehrere Bilder zu einem Ganzen.
Beim Betrachten seiner Bilder fallen zuerst
die schwarzen Linien und Flecken auf, die eine starke Ausstrahlung
haben und die Augen der Betrachter förmlich anziehen. Die
Signalwirkung ist das Resultat der mehrschichtigen intensiven
Malsprache, die der Künstler jeweils den Gegebenheit der
verschiedenen Malmedien anpasst. Seine Vielseitigkeit druckt
sich auch innerhalb der künstlerischen Arbeit aus. Die Malerei,
die Zeichnung, die Lithographie und der Holzschnitt sind seine
Werkzeuge, die er alle virtuos beherrscht und zur Herstellung
von Kunst anwendet.
Brandls Malsprache zeichnet sich durch
Genauigkeit und Präzision aus. Dass er dies benutzt um das
Unperfekte darzustellen, lasst seine Arbeit verspielt wirken
und verleiht ihr ihren Charme. Er greift sich ein ihm wichtiges
Detail eines Cartoons, einer Zeichnung oder eines Schriftzugs
heraus und vergrössert es dann in mehreren Schritten. Dabei
wird aus einer klaren Linie eine gezackte Linie, auf der umliegenden
Fläche nimmt man plötzlich Flecken und Verschmutzungen
war.
Die Fehler und Unregelmässigkeiten,
die der Künstler in seinen Werken sichtbar, a sogar zum
Inhalt seiner Arbeit macht, fordern den Betrachter zum genaueren
Beobachten auf, zum Umdenken in seiner Wahrnehmung. Er zeigt
auf, dass es immer verschiedene Blickwinkel in der Betrachtungsweise
gibt und wie spannend es sein kann, diese anzuwenden. Es gelingt
Mark Staff Brandl diese lebensbejahende Einstellung künstlerisch
umzusetzen, in seiner eigenen Bildersprache zu formulieren und
auf einladende Weise zugänglich zu machen.
---Peter Noser