Text in English:
Mark Staff Brandl February - April 2013 For the artist and Phd art historian Mark Staff Brandl (born near Chicago, 1955) painting does not stop at the edge of the canvas. Boundaries leave this border and limit-pushing painter cold. Or better said: they keep spurring him on into transformative explorations. Artistic genre conventions and media-based formats bend playfully to his innovative techniques. Painting and installation flow into one another in this exhibition, the inaugural one in this new gallery space. Where does the image end and where does language begin? How does a foreground of text migrate into an image context and a spatial background? As he already displayed in his PhD dissertation concerning central trope, the artist explores new scholarly and artistic territory. His thesis is that the formal, technical and stylistic aspects of artists' approaches concretely manifest content in culturally and historically antithetical ways through a uniquely discovered trope. The artist, an American who has lived in Switzerland for 25 years, resolutely carries on his philosophical thought process with paint in combination with many other artistic media. Art history, sequential comic form and a life-sized panoramic street scene form a walk-in total work of art whose components follow the chapters of his dissertation as well as the stations of his life. Brandl has created multilayered, expanded-media artworks in oil and acrylic — space and frame-bursting compositions on canvas, paper and wall. Jedlitschka Gallery opened on Seefeldstrasse in Zurich with a new stable of artists. The kick-off was made by Brandl with his painting-installation "My Metaphor(m)." This work merges the art form of installation with that of painting, stretching over the entire exhibition space, incorporating all architectural elements, walls, entrances, and window openings in a multiperspectival discourse with painting. Text: Dr Daniel F. Ammann
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Text in Deutsch: Mark Staff
Brandl Januar 2013 Für den Künstler und promovierten Kunsthistoriker Mark Staff Brandl (Chicago, Jahrgang 1955) hört Malerei nicht am Bildrand auf. Grenzen scheinen den Grenzgänger seit jeher kaltzulassen. Besser noch: sie spornen ihn immer wieder zu transformationellen Erkundungen an. Künstlerische Genrekonventionen und mediale Formate beugen sich dabei spielerisch seiner innovativen Technik. In dieser Eröffnungsinstallation fliesst Malerei und Installation ineinand. Wo hört das Bild auf, wo beginnt Sprache? Wie geht visueller Textvordergrund in Bildkontext und räumlichen Hintergrund über? Bereits mit seiner multimedialen Dissertation zur Kernmetapher hat der Künstler wissenschaftlich und gestalterisch neues Terrain beschritten. Er geht dabei von der These aus, dass in formalen, technischen und stilistischen Aspekten gestalterischer Schaffensprozesse besondere Tropen oder Metaphern zur Anwendung kommen, die antithetisch auf kulturelle und historische Ausdrucksformen reagieren. Der seit 25 Jahren in der Schweiz lebende Amerikaner Brandl setzt seine philosophischen Denkbewegungen konsequent mit Pinsel und allen künstlerischen Mitteln fort. Kunst- und Comicgeschichte, sequenzielle Bilderfolgen und szenischen Strassenkulissen fügen sich zu einem mehr- und überdimensionalen Panorama und bilden ein begehbares Gesamtkunstwerk. Entstanden sind vielschichtige, medienübergreifende Arbeiten in Öl und Acryl – Raum und Rahmen sprengende Kompositionen auf Leinwand und Papier. Jedlitschka
Gallery, 1999 vom Kunsthändler und Galeristen
Martin Jedlitschka gegründet, kehrte nach Zürich zurück und eröffnete an
der Seefeldstrasse 52 mit einer neuen Künstlergruppe. Den Auftakt machte
Mark Staff Brandl mit seiner Malerei-Installation «Metaphor(m)». Diese
erstreckt sich über den ganzen Ausstellungsraum und bezieht auch Nischen,
Durchgänge und Fensteröffnungen in ihren multiperspektivischen Diskurs mit
ein.
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